Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. co to jest znak towarowy ❓
  2. jakie są rodzaje znaków towarowych ❓
  3. dlaczego warto zarejestrować znak towarowy ❓
  4. Na co uważać przy rejestracji znaku towarowego ❓

Spis treści

Zacznijmy od podstaw – czym właściwie jest znak towarowy?

Znak towarowy jest oznaczeniem usług lub towarów oferowanych przez przedsiębiorcę

Zwróć uwagę, że znak towarowy to nie musi być nazwa firmy – co więcej, po lekturze tego artykułu zrozumiesz dlaczego zarejestrowanie znaku towarowego jest jeszcze ważniejsze właśnie kiedy nazwa firmy (przedsiębiorstwa) różni się od marki, pod którą przedsiębiorca występuje w obrocie gospodarczym.

PRZYKŁAD – „PLAY” to oznaczenie usługi oferowanej przez firmę P4 sp. z o.o.

Czyli – znak towarowy to oznaczenie, które pozwala odróżniać towary i usługi oferowane przez przedsiębiorcę – od towarów i usług oferowanych przez innych.

Celem takiego znaku jest poinformowanie klientów, że dany towar lub usługa pochodzą od tego, a nie innego przedsiębiorcy.

Twój znak towarowy to symbol, dzięki któremu klienci wybiorą cię na rynku. To on wyróżnia cię spośród konkurencji. Jeżeli go zarejestrujesz, będziesz mógł go chronić i rozwijać.

źródło: Definicja znaku towarowego (europa.eu)

Znak towarowy musi być w określony sposób przedstawiony. W tym artykule omówimy najpopularniejsze rodzaje znaków towarowych, ale jeśli chcesz poznać też inne opcje to zobacz link powyżej .

To jakie są najpopularniejsze rodzaje znaków towarowych?

Mamy trzy podstawowe rodzaje znaków towarowych:

  1.  ZNAK SŁOWNY – najprościej mówiąc, jest to słowo (ciąg liter), będące określeniem twojego towaru lub usługi. W tym przypadku akcent położony jest na warstwę fonetyczną (czyli to jak znak brzmi kiedy jest wypowiadany). Nie ma znaczenia warstwa graficzna (sposób zapisu, kolory itd.). Można powiedzieć, że słowny znak towarowy to nazwa usługi lub towaru (może to być przy okazji też nazwa Twojej firmy).
  2. ZNAK GRAFICZNY – upraszczając, można powiedzieć, że jest to logo (sygnet). Ochronie podlega w tym wypadku warstwa graficzna – poszczególne kształty, ich kolory, wzajemne ułożenie elementów graficznych.
  3. ZNAK SŁOWNO-GRAFICZNY – Jest to znak, który zawiera jednocześnie elementy słowne i elementy graficzne. Często jest to słowo (lub słowa) przedstawione w określonej szacie graficznej, aczkolwiek mogą też w nim występować inne. W przypadku tego znaku, akcent (w porównaniu do słownego) z warstwy fonetycznej przerzucony zostaje na warstwę wizualną.

 

Jest duża (bardzo duża) szansa, że oznaczenie, które stosujesz dla swojej firmy (towarów i usług, które oferujesz), mieści się w jednej z trzech powyższych kategorii.

To co (mam nadzieję) rzuciło Ci się w oczy, to fakt, że znak słowny chroni trochę inne rzeczy niż znak graficzny i słowno-graficzny. Te dwa ostatnie – skupiają się na tym jak znak towarowy wygląda – w jaki sposób został przedstawiony wizualnie. Znak słowny natomiast, chroni warstwę językową – tutaj skupiamy się na tym jak ten znak brzmi, gdy jest wypowiadany i w jaki sposób jest zapisany (pod względem ortograficznym, gramatycznym).

Czy trzeba zastrzegać znak towarowy?

Nie trzeba.

Dzięki za lekturę, dobranoc.

A tak serio – nie trzeba, ale warto i to BARDZO!

Jeśli posługujesz się jakimś oznaczeniem (niezależnie w jakiej formie) to prawo daje Ci podstawową ochronę, zwłaszcza jeśli promujesz się na rynku taką samą nazwą jak oficjalna (zarejestrowana) nazwa Twojej firmy. Ochrona ta wynika chociażby z przepisów o nieuczciwej konkurencji i kodeksu cywilnego.

No ale właśnie, słowo klucz tutaj to „podstawową”.

Poniżej więc kilka powodów, dla których warto zastrzec znak towarowy:

🚩dzięki rejestracji uzyskujesz realne prawo własności swojej marki;

🚩masz sprawne narzędzie do zwalczania konkurentów, którzy chcą (nieuczciwie) wykorzystać Twoją markę!;-)

🚩możesz szpanować znaczkiem przy korzystaniu ze znaku”®️” 

🚩informacja, że jesteś właścicielem marki (znaku towarowego) jest publikowana w oficjalnych rejestrach;

🚩możesz znak towarowy licencjonować, a nawet sprzedać (czyli na nimzarabiać)!

🚩uzyskujesz wyłączność korzystania z zarejestrowanego znaku na obszarze, dla którego go zastrzegłeś (np. Polska albo UE);

🚩zarejestrowanie znaku pomaga przy ochronie domeny internetowej!

Na co zwrócić uwagę rejestrując znak towarowy

Ok, podejmujesz decyzję o zarejestrowaniu znaku towarowego (gratulacje).

Na co warto zwrócić uwagę przy procesie rejestracji 

Wybór procedury rejestracji

Czy Twoja firma działa w Polsce, czy na większym obszarze? Jakie są Twoje plany rozwojowe?

W zależności, od tego jak odpowiesz na te pytania – znak towarowy zastrzegać będziesz:

🚩w Polsce, w ramach procedury krajowej ➡️Strona główna | Urząd Patentowy RP (uprp.gov.pl)

🚩w UE, w ramach procedury unijnej ➡️EUIPO – Strona główna (europa.eu)

🚩 na cały świat, w ramach procedury madryckiej ➡️Trademarks (wipo.int)

Jaki znak zastrzec

Teraz trudniejsza część. Zacznę od anegdoty, która dobrze obrazuje problem (okoliczności historii oczywiście zmieniam, cenię prywatność moich Klientów).

Kiedyś reprezentowałem Klientkę w sporze, który dotyczył praw do znaku towarowego dla studia pilates. Jej konkurentka, która również działała na terenie Redy – wezwała ją do zaprzestania korzystania ze znaku towarowego „Pilates Reda”.

Na poparcie swojego żądania załączyła wydruk z rejestru Urzędu Patentowego RP, w którym rzeczywiście widniało na jej rzecz zastrzeżenie znaku słowno-GRAFICZNEGO Pilates Reda dla usług, które ona oraz moja klientka świadczyły.

No i ta Pani była przekonana, że ma super ochronę i NIKT, ale to NIKT jej tej nazwy nie zabierze.

Ale bardzo się myliła 

Bo widzisz – to był znak słowno-graficzny – czyli nazwa PILATES REDA przedstawiona w określony sposób wizualny (czcionki, układ, takie bajery).

I tylko dlatego, że jest to znak słowno-graficzny – to Urząd się zgodził na zastrzeżenie tej nazwy. Nie zgodziłby się jednak nigdy na zastrzeżenie takiego znaku SŁOWNEGO.

Dlaczego?

Znak nie może mieć charakteru opisowego – czyli po prostu opisywać usług, które świadczymy.

Znak towarowy – PILATES REDA opisuje po prostu, że prowadzisz studio pilates i jest ono w Redzie. Z tej przyczyny, znak towarowy, który ta Pani sobie zastrzegła miał bardzo ograniczony zakres ochrony – tzn. ochronie podlegał tylko wygląd tego znaku (czcionka, układ itd.), ale już sama treść słów, które ten znak zawierał – nie zostały objęte ochroną z uwagi na opisowy charakter znaku.

Z tej przyczyny, z reguły trudniej zastrzec znak słowny – tzn. jest większa szansa, że urząd odmówi rejestracji znaku.

UWAGA – urząd nie poinformuje Cię o tym, że twój znak słowno-graficzny zawiera treść, która opisuje usługi i przez to ochrona nie będzie taka jakiej się spodziewasz. wynika to po prostu z przepisów i zasad, które rządzą zastrzeganiem znaków towarowych.

Morał z tej anegdoty jest taki, że znak słowno-graficzny może mieć różny zakres ochrony.

Drugi morał jest taki, że – rejestrując znak bez pomocy specjalisty, możesz nie uzyskać ochrony, na którą liczysz (tak … przyznaje się to jest trochę „czas na reklamy”).

Zwróć jednak uwagę na ciekawą rzecz – jeśli usługa, której dotyczy znak byłaby zupełnie inna – np. warsztat samochodowy w Gdyni nazywałby się PILATES REDA (jakkolwiek absurdalny jest ten przykład 😂) – to nie mamy już do czynienia z opisowym charakterem znaku i ochrona przysługiwałaby w pełni!

Dobre co?

Także – rejestrując znak towarowy, zastanów się:

🚩co jest najważniejsze w twojej marce (nazwa? logo?)

🚩czy w ogóle nadaje się on do zastrzeżenia ➡️ Znaki towarowe – Informacje podstawowe | Urząd Patentowy RP (uprp.gov.pl)

Pamiętaj też, że warto (a w zasadzie TRZEBA) przed złożeniem wniosku sprawdzić, nie tylko, czy znak towarowy nadaje się do zastrzeżenia, ale też, czy ktoś go już nie zastrzegł!

Takie poszukiwania warto zacząć tutaj ➡️Wyszukiwarka prosta (uprp.gov.pl)

 

Dla jakich towarów i usług zastrzegasz ®️

Kolejna ważna rzecz do zastanowienia – dla jakich towarów i usług chcesz zastrzec znak?

Musisz wiedzieć, że znak towarowy jest zastrzeżony dla określonych towarów i usług. Co więcej – żeby nie utracić ochrony, musisz potem rzeczywiście korzystać ze znaku w zakresie, który wybrałeś do ochrony (w innym wypadku, jeśli nie będziesz używał znaku to utracisz ochronę).

I musi to być korzystanie komercyjne 

Jeśli zajmujesz się – tak jak ja – usługami prawniczymi, to prawdopodobnie nie ma potrzeby, żeby zastrzegać znak dla usług hotelarskich!

Wybór zakresu ochrony znaku odbywa się przy użyciu klasyfikacji Nicejskiej. Nie zlekceważ tego wyboru! Prawidłowe wybranie pozycji w klasyfikacji to jeden z decydujących czynników dla skutecznej ochrony ❗❗

Link do klasyfikacji masz tutaj ➡️Klasyfikacje – Klasyfikacja nicejska (uprp.pl)

Koszty

Wysokość opłat urzędowych zależeć będzie od wybranej procedury oraz tego dla ilu towarów i usług dokonujesz zgłoszenia.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

(przy UE płacimy od razu za wniosek i pierwsze 10 lat ochrony)

Uwaga – często dostępne są dofinansowania do tych opłat! Warto śledzić i korzystać bo są to znaczące kwoty (np. zwrot 50%, 75% kosztów) 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że przekonałem Cię o zaletach zastrzeżenia znaku towarowego.

Rejestracja poprzedzona dobrą analizą tego, czy znak może być zarejestrowany (w tym również – jaki znak zarejestrować) i czy nikt go wcześniej nie zarejestrował (czasem i z tym da się coś zrobić, ale to już inny temat ) daje naprawdę mocne narzędzie do ochrony swojej marki .

Jeśli jednak ilość kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę, żeby uzyskać skuteczną ochronę przyprawia Cię o ból głowy lub po prostu nie masz czasu się tym zajmować ➡️ napisz do nas na biuro@adwokatdlabiznesu.pl, a prześlemy Ci ofertę na pomoc prawną, w ramach, której wszystko to, o czym tu pisałem – ogarniemy za Ciebie (a jeśli aktualnie jest dostępne dofinansowanie, to o nie też się postaramy).

Powodzenia i mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny.